ICT in het onderwijs: Wie heeft de controle over wat?

Opgeleid of Afgeleid

Technologische ontwikkelingen vinden hun weg binnen het onderwijs en in het onderwijsbeleid speelt ICT een steeds grotere rol. Mijn eigen verwachtingen hierover heb ik op een rijtje gezet. Het kernwoord? Controle: de lerende krijgt meer controle over zijn leerproces, docenten hebben controle nodig over de ICT-middelen, en ICT kan een middel zijn om leerresultaten te controleren.

1: Blended Learning en Online Learning geven controle terug aan de lerende

Tijdens een college over Blended Learning kwamen drie studiegenoten en ik op de omschrijving Flipping your life (als woordspeling op het concept Flipping the classroom). Blended en Online Learning maken het namelijk mogelijk je opleiding om je ‘leven’ heen te plannen in plaats van andersom. De lerende krijgt dus meer controle over de organisatie van zijn leerprocessen. De aspecten die onder deze controleverschuiving vallen zijn tijd (meer zelfstudie, minder vaste studiemomenten), plaats (leren is niet plaatsgebonden), pad (lerende kan zelf leermethoden…

View original post 426 woorden meer

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s