Logboek: cursus Blended Learning

Zie onderaan de pagina voor de verslagen van de verschillende lessen!

Aan de Open Universiteit ben ik begonnen met de online cursus: “Blended Learning”. De definitie van Blended Learning wordt regelmatig ter discussie gesteld. De meest gebruikte definitie is: een ‘mix’ van leren met en zonder technologie. Maar Blended learning heeft voor iedereen een andere invulling en betekenis. Blended Learning is contactonderwijs afgewisseld met e-learning. Maar wat is contactonderwijs? Ook Onderwijspsycholoog drs.Paul Kirschner vindt dit een ruim begrip. In een interview met de docent zegt hij: ” Ik heb vandaag al twee studenten real live  gesproken die honderden kilometers ver weg waren…. via Skype”. Is dat contact (real live) onderwijs of e-learning?

Ik zelf ga mij tijdens de cursus erop richten of en op welke manier Blended Learning  kan worden ingezet zodat iedereen (mensen met verschillende leerstijlen) in zijn/haar behoefte wordt voorzien. Op deze pagina zal ik mijn bevindingen, tijdens en over de cursus, in een logboek bijhouden. Komende donderdag ga ik deelnemen aan de eerste online live sessie. Ben benieuwd!

Hier het interview met drs. Paul Kirschner:

 

De verschillende thema’s behandeld in de lessen:

1.Introductieles (21/9/2014)

2.Toetsen en beoordelen (1/10/2014)

2.1. sheets live sessie

2.2. Rubric

3. Communicatie en samenwerkend leren (7-10-2014)

3.1. SaldoMatrix AK

3.2. SaldoMatrix (leeg)

4. Communicatie en interactief leren (15-10-2014)

4.1. Live sessie

4.2. Online tool ter voorbereiding van een face to face begeleidingssessie

5. De docent als ontwikkelaar (20-10-2014)

5.1 Live sessie

5.2. Voorbeeld screencast

Leeractiviteiten ontwerpen (27-10-2014)

6.1. Live sessie

6.2. Opdracht: Leerontwerpen

7. Reflectie en synergie (15-10-2014)

 

8. Eindopdracht: Verantwoording herontwerp

8.1.Lesbrief: We spreken elkaars talen.

3 gedachtes over “Logboek: cursus Blended Learning

  1. Inderdaad, ik volg de “live” sessie pas achteraf, simpelweg omdat ik donderdagavond de live sessie niet kan volgen. Afgelopen week was er dus geklaag over hoe afleidend Twitter wel niet was en hoe moeilijk het was om de sessie te volgen.

    Wat ik wel fijn vind aan het niet-live volgen van alles is dat ik dus gewoon kan pauzeren en opnieuw afspelen als ik iets niet goed begrepen heb.

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie op Aletheia Educatie Reactie annuleren